9. Fyysinen kuormittuminen

shem_fi

9. FYYSINEN KUORMITTUMINEN 9. Fyysinen kuormittuminen 9.1 Kehon kuormittumista tarvitaan Kehomme tarvitsee fyysistä kuormitusta. Erilaiset nivel- ja lihasvaivat johtuvat yleensä yhtäkkisestä ja voimakkaasta, tai lievästä, mutta toistuvasta kuormitusvirheestä. Kuormitusvirhe voi olla esimerkiksi asennoissa, liikkeissä tai rakenteellisessa ryhdissä. Jatkuva toispuoleinen työasento altistaa vaivoille. Syynä voi olla myös toispuoleinen lihaskiristys, joka vetää asentoamme pois keskilinjasta. Etsi syy-yhteydet Kiputila johtuu yleensä kipeytyvän kohdan ylikuormittumisesta. Ylikuormituksen vastailmiönä esiintyy alikuormitusta kehon muissa osissa. Alikuormituksen löytäminen ja korjaaminen vähentää ylirasitusta. Kehoa tulee näin arvioida kokonaisuutena, oli kiputila missä kohtaa tahansa. Hyvä kehonhallinta helpottaa toimimista vaikeissakin työtilanteissa. Kehonhallinta ehkäisee myös omalta osaltaan tapaturmia. 9.2 Muista nämä! 1. Noudata työturvallisuusohjeita. 2. Suunnittele työsi huolellisesti ennen työn aloitusta. 3. Vältä kiireen tunnetta, tee työ tasaisen hallitusti. 4. Käytä apuvälineitä. 5. Tarkista ja säädä työasentoasi ja liikkumistasi toistuvasti. 6. Tauota työtäsi. 7. Tee palauttavia liikkeitä työn vastapainoksi. 8. Pidä yllä hyvä vireystila ja keskittymiskyky. 9. Huolehdi riittävästä yleiskunnosta. 10. Malta pyytää ja antaa apua. © Valmius Hyvinvointiin Group Oy 25


shem_fi
To see the actual publication please follow the link above