Page 28

shem_fi

9. FYYSINEN KUORMITTUMINEN 28 9.5 Kierry kävellessäsi Kun selkäranka kiertyy joka askeleella, välilevyt saavat liikettä ja keskivartalon lihaksisto aktivoituu. Lisäksi liike rentouttaa niska-hartiaseudun lihaksia mukavasti. Kierrä yläselkää vinoilla vatsalihaksilla, kädet seuraavat luonnollisesti mukana. Kierrä yläselkää. Tuo vastakkainen olka ja jalka yhtaikaa eteen ja taakse. Askel rullaa kantapäältä isovarpaalle asti joustavasti. Muista porraskävelyssä ojentaa polvi suoraksi asti joka askeleen lopussa. Reisilihas vahvistuu myös sisäsyrjältä ja polvinivel kuormittuu oikein. Näin ehkäiset ja usein myös helpotat polvivaivoja. Ylävartalon kierto aktivoi rankaa tukevia lihaksia ja lisää lantion liikettä kävelyn aikana. Tämän ansiosta alaraajojen liikerata laajenee ja polvi nousee korkeammalle ehkäisten osaltaan kompastumisia. Myös porraskävelyssä sekä taakkaa kannettaessa yläselkää kannattaa kiertää edes hieman. © Valmius Hyvinvointiin Group Oy


shem_fi
To see the actual publication please follow the link above