Page 32

shem_fi

9. FYYSINEN KUORMITTUMINEN 32 9.8 Nostaminen ja siirtäminen käsin Fyysinen työsuoritus kannattaa suunnitella etukäteen. Usein parin sekunnin keskittyminen ennen taakan nostamista riittää. Jalkojen aktiivinen käyttö nostamisessa ja siirtämisessä on avaintekijä selän ergonomisen kuormittumisen ehkäisyssä. Kevyissäkin nostotilanteissa koukista aina polvia. Vastaavasti ota pienissäkin siirroissa mukaan painonsiirto jalalta toiselle. Nämä toimet mahdollistavat syvien vatsa- ja selkälihasten jännittymisen, mikä tukee alaselkää. Ota tukeva asento läheltä takkaa. Valitse sopiva kallistuskulma lonkista ja polvista. Vedä alavatsaa kevyesti sisään selän tueksi koko suorituksen ajan. Ylläpidä selän notkot ja pyöristymät. Huolehdi, että jalkaterät ja polvet ovat mahdollisimman samansuuntaiset, ettei polviin tule vääntöä. Keskity nostamaan pakara- ja reisilihaksilla. Taakan siirrossa nosto, siirto ja lasku ovat yhtä tärkeitä hallita; keskity koko suorituksen ajan. © Valmius Hyvinvointiin Group Oy


shem_fi
To see the actual publication please follow the link above