Page 35

shem_fi

9. FYYSINEN KUORMITTUMINEN 9.11 Vireystila ja keskittymiskyky Suunnittele syömisesi ja ota pääruuan lisäksi tarvittavat välipalat mukaan töihin. Tasainen ruokailurytmi ylläpitää työvireyttä ja keskittymiskykyä. Tunnista kehon rasitustilat ja ota huomioon vuorotyön ja ylityöjakson haasteet. Huolehdi itsellesi riittävästä unen määrästä. Huomaa, että raskas ateria ennen nukkumaanmenoa ehkä helpottaa nukahtamista, mutta elimistö ei lepää kunnolla. Anna myös vatsan levätä ja kevennä ruokailua iltaa kohden. Huomaa myös, että ns. ”yömyssy” heikentää unen laatua. Juo janoosi vettä päivän mittaan lasillinen kerrallaan. Alentunut vireystila voi olla merkki kehon kuivumisesta varsinkin, jos työpäivänä on fyysistä kuormitusta ja hikoilua. Kun tunnet väsymystä, ota kulaus vettä ja tee viisi syvähengitystä hetken hengitystä pidättäen. Solumme tarvitsevat energiantuotantoon vettä, ravinteita ja happea. Lisäainepitoiset juomat koukuttavat, ovat epäterveellisiä ja auttavat vain hetkeksi. Vältä ylimääräisten asioiden pohtimista työpäivän aikana. Etenkin asiat, joihin ei voi vaikuttaa, kuormittavat mieltä turhaan ja vievät huomiota työturvallisuuden kannalta erittäin tärkeältä keskittymiskyvyltä. On olennaista pystyä keskittymään täysipainoisesti siihen, mitä on parhaillaan tekemässä. © Valmius Hyvinvointiin Group Oy 35


shem_fi
To see the actual publication please follow the link above