Page 36

shem_fi

9. FYYSINEN KUORMITTUMINEN 9.12 Yleiskunto ja lihaskestävyys Jokaisella on yleensä melko hyvä käsitys oman yleiskunnon eli fyysisen rasituskestävyyden tilasta. Hengitys- ja verenkiertoelimistön kuntoa voi arvioida esimerkiksi kävelemällä ripeästi viisi kerrosta portaita ja kuulostelemalla kuinka hengästynyt ja väsynyt on. Arvioi omaa tilannettasi, tarvettasi ja haluasi nostaa fyysisen jaksamisen tasoasi. Mikäli päätät ryhtyä toimeen, aloita asteittain ja valitse itsellesi mukavia tapoja rasittua ja hengästyä. Hyvä yleiskunto auttaa jaksamaan ergonomisten työasentojen ja työturvallisuusasioiden hallinnassa, virkistää mieltä sekä lisää vastustuskykyä ja yleistä toimeliaisuutta. Lihaskestävyyttä voi harjoittaa niin kuntosalilla kuin kotioloissa. Työ itsessään rasittaa harvoin kehoa riittävän monipuolisesti ja tehokkaasti. Haastavat työasennot ja niiden hallinta vaativat monipuolista lihastyötä niin yläraajojen, keskivartalon kuin alaraajojen osalta. Hyvä lihaskestävyys varmistaa palautumisen vaikeasta asennosta hallitusti ja turvallisesti. 36 © Valmius Hyvinvointiin Group Oy


shem_fi
To see the actual publication please follow the link above