Page 37

shem_fi

9. FYYSINEN KUORMITTUMINEN 9.13 Avun pyytäminen ja antaminen Kun tarvitset työtoverin apua, älä epäröi pyytää sitä. Vaikka avun saamisessa menisi hetki aikaa, se on parempi asia kuin riskeerata oma turvallisuus ja terveys. Vastaavasti, kun näet työtoverillasi avuntarvetta, ennakoi ja mene avuksi. Avun antaminen ja vastaanottaminen vahvistaa työpaikan yhteisöllisyyttä ja hyvää yhdessä tekemisen meininkiä. Pienet asiat voivat tehdä hyvän mielen molemmille. Kehon kuormituksen merkitys tapaturmien ehkäisyssä Ergonominen kehon kuormittuminen mahdollistaa turvallisen työskentelyn. Kehon ergonomiseen kuormittumiseen vaikuttaa sekä rakenteellinen ryhti, kehon hallinta eri asennoissa ja liikkeissä, lihastasapaino että lihaskestävyys. Kehon oman ergonomian ollessa kunnossa, myös työvälineiden ja työympäristön ergonomian hyödyntäminen on tuloksellista. Lisäksi keho kestää paremmin telakka-alaan kuuluvat haasteelliset työasennot ja työtilanteet. Tapaturmien ehkäisyssä on tärkeää myös rasituksesta palauttavien vastaliikkeiden ja vastavenytysten tekeminen ennen haastavaa työvaihetta, työtä tauotettaessa, sekä työvaiheen jälkeen. © Valmius Hyvinvointiin Group Oy 37


shem_fi
To see the actual publication please follow the link above